مجموعه تاریخی فرح آباد

 در شهر ساری و حوالی آن بناهای تاریخی بسیاری مربوط به دوره های باستانی ایران وجود دارد که هر کدام خیلی ارزشمند و گرانبها هستند. مجموعه تاریخی فرح آباد نیز یکی از همین مجموعه ها است که قدمت آن به زمان شاه عباس صفوی باز می گردد و از بقایای به جای مانده از شهر قدیمی فرخ آباد محسوب می شود. این محوطه تاریخی در دوران صفوی بندر پر رونقی بود که به دارالسلطنه شهرت داشت. مجموعه فرح آباد به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال 1355 به ثبت رسید. اگر می خواهید با این اثر تاریخی بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

مجموعه تاریخی فرح آباد

تاریخچه

مجموعه تاریخی فرح آباد با وسعت حدود 40 هکتار در فاصله دو کیلومتری از ساحل دریا مازندران و راه اصلی ساری – فرح آباد واقع شده است که متاسفانه در طول تاریخ و در اثر حوادث متعددی مانند حمله روس ها بخش قابل توجهی از آن تخریب شد و ازبین رفت و امروزه تنها بخش هایی از آن باقی مانده است. از جمله بناهای باقی مانده از این مجموعه می توان به مسجد، مدرسه، قسمتی از پل شاه عباسی، حمام دوره صفوی، قصر به جای مانده از دوره صفوی و ... اشاره نمود.

محلی که مجموعه تاریخی فرح آباد در آن واقع شده است در دوره شاه عباس اول بندری بزرگ و آباد بود که به آن لقب دارالسرور داده بودند و از محله های مورد علاقه شاهان صفوی به ویژه شاه عباس محسوب می شد. شاهان صفوی معمولا تابستان ها در این منطقه زندگی می کردند. اما متاسفانه در اثر حمله روس ها در آخرین روزهای سلطنت شاه عباس دوم این مجموعه دچار آتش سوزی شد و قسمت اعظمی از آن به ویژه کاخ جهان نما از بین رفت. روس ها پس از این حملات و کشتارهای همگانی  ازراه دریا فرار کردند.

 https://mrbilit.com/mag/farahabad-complex/

Comments

Popular posts from this blog

آخرین وضعیت کاهش دوباره قیمت خودرو در بازار (+جدول آخرین قیمت از پراید و چینی ها تا سوناتا و النترا)

انتشار رندرهایی از جدیدترین مدل تویوتا یاریس

چند نکته ضروری سفر با هواپیما برای زنان باردار